fredag 17 juli 2020

Knölklockans förbannelse och ful mur

Jag avskyr och dubbelhatar denna växt. Den är som en pandemi i trädgården. 



Överallt brer den ut sig och under ytan finnas knölarna i mängder. Jag har nu gjort ett nytt försök att få bort den i muren. Grävde bort allt, sållade jorden körde iväg två skottkärror med knölar och vallmo. Ja den brer ut sig den med. 



Nu vet jag inte riktigt vad jag ska plantera där. Något som är lättskött och vackert. Eller så lägger jag svart plast och hoppas att allt dör så jag kan börja om på nytt igen. 


Den gamla slipers muren har gjort sitt men att ersätta den med något annat skulle kosta en förmögenhet. Vi funderar på att ta bort den nedre delen och kanske sätta en buske i hörnet. Borsta bort all mossa och olja in den med något. Vi får väl se hur det blir med allt. Den fula avloppsbrunnen skulle man också vilja göra något åt. Men vad? 
Nej nu fokuserar jag på något roligt och vackert istället, som rosor.



Som solig och varm fredagsmorgon här och sista jobbdagen innan semester. Det känns riktigt bra.


Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Aaaaha, heter den så. Den där hade vi på ett ställe i trädgården med och jag tyckte den var fin 😀.
    Ha en bra fredag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Vill du ha lite åkervinda av mig??? Ha ha..nä man blir tokig av alla dessa "ogräs"...
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Och jag är så förtjust i den himmelsblå knölklockan,precis som den vackra ängsklockan som vi inte har i Sörmland ...Jag,låter prästkragar ovh pioner blanda sig med den ”icke önskvärda” fyller på med den ljusblå riddarsporren och en och annan solros som fåglarna sått.
    En färgkaskad kan tyckas.. men lite oredigt gör bara det hela lite roligare...Om man är på det humöret,haha..
    Är hos dottern som har ogräs och
    allt vackerthuller om buller just nu... har suttit vid växthuset och röjt..innan regnet kom.
    Kram från en envis optimist.

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.