fredag 22 november 2019

Stök, lök och kök

Ett kök ska vara levande och varmt tycker jag. Det ska synas och kännas vad syftet med ett kök är. Mat, kärlek och samvaro tänker jag då. 


Jorå, visst dreglar jag ibland över bänkskivor som är sterila och fria från allt i inredningstidningar. Fast ytterst sällan om jag ska vara ärlig. I vårt kök så är det inte så sterilt alls. Rent är det, men lite lök och stök ska det allt vara. 


Rödlök är ju bara så vackert. Gott och vackert. Gamla burkar som samsas med mortlar, redskap,(finns några i plast men ska bytas ut) virkade grytlappar från mormor och annat. Känns trevligt och lantligt för mig. Praktiskt också. Nära till hands liksom. 


I helgen ska det bakas lite saffransbullar på Villa Ryttarängen eller möjligen lussekatter, vi får se. Ljuvliga dofter kommer spridas i huset det är ett som är säkert.

Nu kör vi fredag för hela slanten.
Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Här finns det grejer framme på köksbänken med. Frukt, lök, tomater, mortel, brödkavel, kryddor, ja listan kan bli lång. Men levande känns köket då.
    Ha en bra dag nu.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Jaa, det där med tomma köksbänkar...... finns inte här heller. Det vi använder ofta står framme helt enkelt. Visserligen blir det mer att städa, men vad fasen det finns ju inte plats i ett gammalt kök. Sen tycker jag, precis som du, att det ska synas att köket används och det ska vara mysigt att umgås i.
    Ha en härlig fredag. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Pia. Har aldrig gillat sterila blanka kalla mäklarkök! Vem vill laga mat i sådana?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.