lördag 30 november 2019

Gittans pepparkakor

Gittan ja hon är en kollega från förr. Självklart en god vän också. Vi jobbade tillsammans under några år. 


Så härlig människa och förskollärare. Vi hade ett sånt bra samarbete hon och jag. Efter några år så behövdes nästan inga ord, allt bara flöt på. Sedan kom det sig så att en av våra chefer tyckte att vi var för bra så hon särade på oss. Herre gud så knäppt. 


Nåja vi träffas lite då och nu, och idag så ska jag baka hennes pepparkakor. Jag gjorde degen i går för den måste vila ett dygn. 


Jag är så glad över min gamla receptbok där jag skrivit ner just sådana recept, personliga och som man säkert inte hittar på nätet. 

Brukar ni göra egen pepparkaksdeg? 
Jag vägrar nämligen palmolja så det får bli såhär från och med nu. 


Här bakas det ekorrar och igelkottar också för skojs skull. 

Kram Pia

4 kommentarer:

  1. Jag har också en bok med massor av recept som jag har fått och sparat, gör inte pepparkakor längre för de äts inte upp, försöker också att inte äta palmolja. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Jajamän! Håller precis på och gör egen deg, i morgon kommer alla barnbarn och bakar!
    Lena.K

    SvaraRadera
  3. Duktiga du! Kul med recept man har en relation till. Jag tycker inte om att kavla annat än lera. Och baka pepparkakor har jag inte gjort sen döttrarna flyttat hemifrån. Jag köper färdiga, Göteborgs pepparkakshjärtan innehåller ingen palmolja.

    Glad första advent!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. När barnen var små var det egen deg som gällde till pepparkakorna. Nu blir det inget bak alls.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.