fredag 27 september 2019

Ingefärsshot.

Första gången vi var i Falun på Bergmästaren så fick vi ingefärsshot till frukost. Spännande! 


Jag gillar ju naturliga saker som gör att man mår bra eller bättre.  Sedan dess så har jag väl mixat till en shot lite då och då fast inte fått någon riktig rutin på det. Ni vet som jag tidigare sagt, den där tiden. 


Nu hittade jag ett recept som man kan fixa till och ha klart i kylen. Toppen ju. Jag tillförde lite gurkmeja och chili som ju också är så bra för hälsan. Blir ju lite vackrare också. Fniss! 

Mitt recept!
1 citron
1 lime
200 gram färsk ingefära
1 msk gurkmeja
1 tsk honung
1/4 hackad chili utan kärnor
Skär lime och citron i skivor, pressa ut saften och lägg ned i kastrullen.
Skär ingefäran i små bitar och pytsa i.
slå på 1 liter vatten och låt allt komma upp i ca. 60 grader.
Finhacka chilin. 
Ha i honung, chili och gurkmeja.

Låt bandningen stå en stund, minst 45 min.
Sila av. 
Låt svalna och häll upp på flaskor. 
Håller en vecka minst i kylskåp.

Ta en shot, cirka 30–50 ml, varje morgon. Skaka flaskan innan du serverar. Skål! 
Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Jag tar en shot varje morgon och det har nästan blivit som ett måste 🙄 för mig. Jag gör också en flaska åt gången som jag har i kylen och tar till frukosten varje dag.
    Ha en fin och bra fredag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Jag brukar göra en inför varje höst, kanske dags att börja igen, ditt recept lät jättegott. Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Var duktig en period men nu är det nog dags igen inför vintern.

    Angåenden gamla gruvstugor och liknande så skickar jag en
    Falukarta till dig där jag märkt ut de finaste områdena.
    Synd att ni inte kommer en vecka senare då hade ni kunnat gå på
    Julmarknaden upp vid Falu gruva. En genuin marknad utan krafs.

    Ha en fin helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.