söndag 19 maj 2019

Vad är det med blomkålen

Hej!
Jag blir tokig på blomkålen. Nu har jag sått om eftersom att de första plantorna dog. Titta nu här, va? 

Dom är ju döende dom här också. Vad är det för fel? Nåja jag får väl ge upp tanken på att skörda egen blomkål. Förresten så skulle förmodligen kålfjärilen lägga larver och så skulle allt bli uppätet innan det ens blev klart.

 Men jag har ju annat som växer. Zinnior tex. Dom går inte att äta men är fina.
Kolla in den här lilla röda basilikan. 

Fått av en vän och vårdar den ömt. Min frö sådda basilika ser ut så här. 

Den på golvet är köpt i kruka på ICA. Funkar bra det med.

 Jag har börjat att plantera ut lite. Är lite orolig över om frostnätterna verkligen är förbi. Jag får väl bära in och täcka över i värsta fall.

Flitiga Lisor blir det i år lite här och var.

 Sedan är det ju Petuniorna. Älskar dom. Nu hade jag ingen koll på fröna riktigt och det är ju riktiga busfrön för det blir vilka färger som helst. 

Men kolla in denna som tokmatchar den chockrosa ampeln. Ha Ha!  Den kommer pryda sin plats vart det nu blir.  

Några tomatplantor har jag också som jag också fått av basilikakompisen. Alla mina egna tomatplantor dog dom med. Märkligt!

Jag har en liten svag aning om varför. Såjorden som vi köpt på Granngården ser inte riktigt ut som såjord. Kan det vara så att fel jord hamnat i påsen? Att det kanske är för kraftig jord som är mycket gödslad. Spekulationer! Kolla den till vänster, den  är från förra årets påse och den högra är från i år. Samma märke. Hasselfors naturgödslad såjord.

 Min basilika är sådd i vanlig plantjord. Hmmm!

 Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Så synd med blomkålen, men man kan inte lyckas med allt. Och du har ju massor av andra fina plantor som du frösått.
    Ha en bra söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Älskar den här tiden när man kan rensa ut lite i huvudet med en stunds trädgårdshäng efter jobbet!

    Ha en fin söndag!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. så synd at ikke blomkålen vil .
    Mne du har jo masse andre som skyter i været og ser ut til å trives.
    Tusen takk for koselig kommentar fra deg.
    Ha en fin søndag.
    Klem Christina

    SvaraRadera
  4. Märkligt minsann! Kan man få fel jord?! Ännu märkligare...
    Nåja, det blommar fint hos dig och nu får banne mig våren snabba på lite :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Även här har kålsådden misslyckats, men jag testade med brysselkål. Men lika bra var det, för nu är det fullt i trädgårdslandet :o
    Så härligt mycket blommor du har!
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.