söndag 11 november 2018

Snittar till förrätt och falsk svartsoppa

Godmorgon i grådiset. 

Igår firade vi min födelsedag med kalkon och till förrätt blev det snittar med soppa. Vi ville busa lite och låtsas att det var svartsoppa. Fast det var sparrissoppa med collorit soya. Vi frågade om gästerna kunde gissa vad det var. Svamp smakar det sa några. Tänk vad lite färg kan göra. 

Kvällen blev lyckad och vi körde musikquiz och lekte "Så ska det låta" innan vi mätta och nöjda sa farväl av lördagen och varandra. Jag fick fina presenter, sånt som jag behöver och kan njuta av. Tex. kökshandukar av återvunnen bomull, hemstickade raggsockor en middag på Pinchos, en ljusslinga till utomhus och en liten till inne. Bastudoft och nagellack samt en Aleppotvål. Jag fick också pengar och dom går ju alltid åt. 


Jag fick också många, många fina hälsningar via sociala medier. Det värmer verkligen. Idag är det en ny dag, fars dag. Jag ska åka ner och säga grattis och få en kopp kaffe. 

Nacken är såklart inte alls bra eftersom vi fixade lite extra mycket igår. Ni vet städa, laga mat osv. Det gör mig ledsen och arg på samma gång. Jag ska bara påpeka att kära maken ordnade med all disk så jag behövde bara sitta och ha det bra hela kvällen.
🍀
 Botten till snittarna stansade vi ut ur kavring och det som blev över rostade jag i ugnen och mixade sen till smulor.


 Av dom blev det Skånsk äppelkaka. Av det vita brödet så frös vi in resterna, en macka med hål i kan man göra mycket gott av.

 Rosbiff med pepparrotsvisp på den ena
och rökt lax med pepparotsvisp på den andra. Ja och så lite piff. Enkelt och gott.

 Tack alla som gjorde min dag till en bra dag. 

Kram Pia

8 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott! Oj, så många fina presenter du fått.
    Och maten ser smarrig ut!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Grattis i efterskott! Ni verkar ha haft en trevlig kväll med god mat. Var det 50 du fyllde?
    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh Tack där. Nej det var 59 faktiskt. Kraaam <3

      Radera
  3. Grattis i efterskott Pia!
    Vilken god födelsedagsmiddag! Det brukar bli väldigt roliga middagar de med musikquiz!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Så mysigt och gott. Grattis i efterskott. Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Åhå! Grattis i efterskott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  6. Oj, så mycket gott! Grattis i efterskott!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Stort grattis i efterskott till dig. Så mycket fint och bra du fick på din födelsedag.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.