onsdag 7 mars 2018

Om att åldras

Min man brukar säga att man ska vara glad att man blir gammal. Det är värre att inte bli det. Jo men visst, det är ju sant. Jag försöker förlika mig med just den tanken, att åldras. 


Det är inte roligt alls tycker jag. 
Jag har nog hamnat i en 58 ½ års kris. Kan vara 55+ krisen också Suck! 


 Håret tunnas ut, hyn blir oelastisk och inte bara den. Allt stelnar liksom till och blir trögt. Det gör ont att anstränga sig, ont i leder muskler och senor. Jag har inte alls samma ork som förr.  Jag har dessutom några kilo för mycket som jag släpar runt på och det gör ju sitt till. 


Fast banta då fläskfia! 
Ja visst, men det är inte heller så himla enkelt. Ämnesomsättningen ändras också med åldern. Svårt att få bort den där extra valken. Sen kommer det en stressande faktor också om pension tex. Hur man ska klara sig den dagen det är dax.  Det är inte mitt fel att det är så här, inte jag som uppfunnit strävansmålet "den perfekta kvinnan" Ni vet hon som är vältränad, supersnygg, glad och välklädd. 


Hon som hänger med i svängarna, som har all tid och ork i världen för karriär, skönhet och annat. Hon som man önskar på något märkligt sätt att man är. Vem fan har uppfunnit henne kan jag undra?  
Ok jag har gjort många saker för att må bra. Tränat, ätit sunt och tänkt framåt. Det verkar inte ha hjälpt alls. Så känns det just nu i denna stund. Dessutom är jag sjuk stup i ett och det är ju inte så upplyftande det heller.  Psoriasis och krångelmage IBS gör ju sitt till. Ja ursäkta, nu gnäller jag och tycker rysligt synd om mig själv.



Min armbåge

Psoriasis är ju en systemsjukdom som omfattar mer än hudförändringar, fler organ än huden kan drabbas. Det är vanligt med samsjuklighet. För oss med psoriasis innebär det att kroppens immunsystem inte fungerar riktigt som det ska göra heller. Fast jag ger ju inte upp, det gör jag sällan.
(bara när det gäller finlir och tråkiga saker som någon annan kan göra bättre typ sticka raggsockor


Jag ska ta nya tag, japp det ska jag. Först måste jag bara bli frisk. Sedan ska jag åldras med värdighet så det så. Fast den där "perfekta kvinnan" kommer jag inte att sträva efter. No Way!


Kram Pia

5 kommentarer:

  1. Jag tror att du är en strålande vacker kvinna ... Du har bara en liten formsvacka just nu. När solen och värmen kommer och gör det underverk för både din hy, ditt hår och din själ hoppas jag. Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Usch, kriser är inte roliga oavsett vad de handlar om. Det är ju inte kul att må bra, men det är viktigt att se framåt och vara glad för det man har.
    Jag tillhör nog de som tänker lite som din man, jag är glad för att bli äldre och vara hyfsat pigg. Alla får ju inte blir gamla och då tänker jag speciellt på min mor.
    Men du är så stark och vacker att du strax hittar upp ur ditt dike :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Det är inte alls kul när man inte känner sig 100 med sig själv. Har inga bra råd att ge dig. Men jag hoppas att du snart kommer klappa dig själv på axeln och känna hur bra och fin du är.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Idag är en ny dag, Pia! Du gör den till den egen... Och du ÄR vacker!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Ja visst är det tråkigt med en massa värk och extra kilon som man inte får bort på samma sätt som förr. Men som din kloke man säger så måste vi vara glada att vi åldras. Att försöka vara perfekt ger bara ångest, man måste försöka gilla läget, med lite förbättringar, som frisa besök, träning eller vad man nu gillar. Vad tråkigt att du har psoriasis, gissar att du mår bättre på somrarna när solen skiner?
    Krya på dig! Kul med liknande bilder Kram Helena

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.