fredag 2 februari 2018

Birdie nam nam

Jag kikar ut genom fönstret och studerar fåglarna. Skrattar åt beteenden de har. Den här lilla talgoxen sitter helt lugnt och mumsar på äpplet. 

Nyss var det några koltrastar här men jag lyckades inte fånga dem på bild. Dom slåss mer än dom äter tycker jag. Sen skrämmer dom sig själva verkar det som. En ganska så hysterisk och elak fågel. Fast snygg. Skatorna som är våra "husfåglar" ja dom bor här och kommer flygandes när vi stängt altandörren efter att ha kastat ut något gott. Mitt, Mitt, Mitt och dom lastar näbben full,travar faktiskt brödbitarna eller vad det nu är som de hittar. Sen hoppar dom iväg och gömmer det till sen. Nötväckan kryper hit och dit, upp och ner sprätter så fröna yr. Större hackspett pickar i sig talg från fläsksvålen och talgbollarna. 

 Sedan kommer domherrarna både herr och fru så klart, gråsparven har hittat hit och  så ser vi blåmes, steglits och bergfink. Gråsiskan och entitan syns också till där på bordet. Nu är det inte bara fåglarna som kommer och äter. Ekorrar, små möss och så grannarnas katter. Alla är hungriga och vi delar med oss. Klart vi gör.


Kram Pia

7 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Grattis till att så många vänner hittar till er och för att ni ger dem mat!

    Ha en fin helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder. Man kan sitta och titta på fåglar i oändlighet tycker jag. Ha en bra helg. Kram Annika

    SvaraRadera
  3. VIlken underbar bild, med talgoxen och äpplet! Som ett vykort!

    Trevlig helg till dig!
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Alltid lika kul att sitta och titta på fåglarna när man utfodrar dom på vintern. Det var många sorter som du har hos dig.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Så himla fina bilder du tagit ;)......sitter här just nu och kikar på "våra" fåglar som äter mat ur fågelmatarna.
    Mest talgoxar , blåmesar, pilfink och domherrar här hos mej ;)). Och jag bara älskar fåglar...undrar om
    jag varit en fågel i mitt förra liv, haha....
    Trevlig helg !
    Bia

    SvaraRadera
  6. Du har verkligen lyckats fånga de där små liven på bild :) Bra jobbat Pia! Såg på nyheterna att ni fått snö...ja här har en o annan flinga börjat dala också. Kanske det blir en vit helg?!
    Kramis från Titti

    SvaraRadera
  7. Så vackra bilder. Det är underbart att kunna njuta av naturen och allt vad som hör den till. Jag önskar dig en fin dag och kram från mig.

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.