lördag 21 oktober 2017

Äkta vara eller ?

Jag handlade en present i går. Framför mig i kön så var det en kvinna som köpt ljuslyktor. Jättefina ljuslyktor i guldmetall.

Ljuslykta Metall vit guld 14cm
Kopia 179:
 Vi småpratade lite medans biträdet packade in dessa och tog betalt. Jag tog ett djupt andetag när jag hörde summan. Oj vad dyrt tänkte jag och på samma gång säger kvinnan. Jag var sugen på dem från Skultuna men blev lite snål. 
Skultuna 699:-

Snål?  Hur kan man tycka att man är snål när man köper ljuslyktor för nära tusenlappen? (Hon köpte många)Jag som inte fattar någonting om märkesvaror visste inte att dessa var en kopia. Nu kommer frågan som säkert kommer uppröra många. Blir man lyckligare om man har den äkta, lite dyrare varan? Varför undrar jag då om svaret är Ja det blir man.  


Jag fattar att det kan finnas ett andrahandsvärde i den äkta dyra varan. Ska man samla på sig så barnen har något att ärva eller är det för att man ska sälja dem vidare när man tröttnat? Kan det vara så att man vill gynna en särskild formgivare istället för att handla från vemsomhelst. Jag tror lite att det är "fint" att kunna visa upp sin dyra ljuslykta, skryta lite liksom. Ja för så är det väl? Jag gör det själv om jag nu råkat ha en äkta vara av något. Jag kan lika gärna visa upp en superbillig sak som jag loppat för att jag tycker den är fin. Ja det var lite av mina funderingar en lördagsmorgon i oktober. Skulle vara spännande att höra vad ni tycker. 

Om någon undrar som följer mig på instagram så mår jag bra efter tequilan. Jag är bara förkyld och det blir man då rakt inte av en liten stänkare. Tur att jag har två härliga magasin att bläddra i framför brasan.

Kram Pia


4 kommentarer:

  1. Det där är en ganska vår fråga. Jag är designintresserad, tycker om mycket av vår skandinaviska design. och vill därför ha kvar våra designer. Redan där har jag väl svarat på frågan ;-)
    Jag köper inte speciellt mycket prylar, men när jag gör det är det ofta det du kallar original. Jag gynnar hellre konstnären bakom en produkt än någon som kopierar många konstnärer/designer.
    Alla är vi olika och jag gör ingen värdering i vad andra gör bara jag får göra det som känns bäst för mig.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Jag är definitivt ingen märkes människa. Köper hellre en kopia en ett orginal. Lägger pengarna på annat än en dyr vas tex.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg! Ja många är helt fixerade av att varan ska vara äkta, DYR och helst ska lappen vad den kostade sitta kvar :)
    Nä orka säger jag bara! Jag blir varken imponerad eller lyckligare för det...jag "köper" inte min stil!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Helt sunt tänkt Pia! Jag är likadan och skrattar hela vägen hem när jag har fyndat. Som utlandssvensk kan jag ju bara jämföra svenskar med amerikaner och kan konstatera att svenskar är obsessed med märken på ett sätt som saknar liknelse. Dessutom köper svenskar samma grejer och det ser man bara genom att läsa ett par olika bloggar, folk har identiskt hemma med samma saker. Jag älskar att fynda på yardsales och loppis och där kan man hitta gamla fina svenska kvalitetssaker som säljaren ibland inte har en aning vad det är och säljer billigt. Men nu har jag totalt köpstopp. Jag försöker att förenkla mitt liv genom att göra mig av med saker som bara tar plats och energi.

    Ha en fin dag! Hoppas förkylningen ger med sig snabbt.

    Kram, Anneli

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.