söndag 3 september 2017

Septemberkyckling!

Vad blir det för mat? Ja det är ju den ständiga frågan. 

Vi köpte kycklingklubbor. Det går nog att göra något gott av det tänkte vi. Finnkampen på tv så jag erbjöd mig att vara kock. I bland så är det faktiskt riktigt roligt att laga mat. Jag hade ju ändå stått vid spisen ett tag. Bullbakning på agendan. En av alla saker som jag planerat att göra denna helg. 

 Min födelsedagspresent till Pappa var 15-20 timmars trädgårdsarbete så lördagsförmiddagen ägnades åt att såga ner grenar och buskage för att komma åt att måla vedbodens baksida.

 Skrapa, borsta, och måla. Så roligt tycker jag och det blir så fint. Tillbaks till kycklingen nu. Här kommer receptet. Väldigt gott tycker i alla fall jag. Smakar särskilt bra efter några timmars jobb i friska luften.


Septemberkyckling
3-4 port
1 påse kycklingklubbor
1 tomat
½  rödlök
½ gul lök
1 liten zuccini
1 klyfta vitlök
1 msk olivolja
½ dl vitt vin
1 msk japansk soya
salt
grillkrydda
svartpeppar
lite chiliflakes
1 msk pressad citron.

Krydda kycklingen med kryddorna, ringla över lite olivolja, citronsaft och soya. Skär grönsakerna i bitar och lägg i den ugnsfasta formen tillsammans med kycklingen. Häll över vin och skjuts in i ugnen 200 grader i ca. 30-40 minuter.
Servera med coleslaw eller ris.

Vitkål, morot, rödlök, gräddfil, majonnäs, fransk senap, svartpeppar och lite sweet chilisås.


 Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut och antar att det smakade extra gott efter allt trädgårdsarbete. han måste blivit väldans glad
    för all hjälp, det skulle jag blivit.
    Kram helena

    SvaraRadera
  2. Mmmmmm kyckling så himla tacksamt att laga till, spelar knappt någon roll hur man gör, det blir ändå gott.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Kyckling är så gott och detta recept tar jag med en gång. Ha en fortsatt fin söndag.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.