söndag 24 maj 2020

Rabarbermums med vaniljsås

Min svägerska hon delade med sig av ett recept för länge sedan. Jag brukar kalla den för Gudruns äppelkaka. Fast det går lika bra med rabarber, jag lovar. Ja eller andra bär och frukter.



Vi avslutade söndagsmiddagen med detta efter grillat lamm. Ja, jo jag vet men ibland gör jag undantag. Lamm är ett av sånt jag inte kan låta bli. Men jag äter det typ en till två gånger per år. 



Här kommer receptet ifall någon vill testa. så himla enkelt men supergott. 

2 ägg + 1½ dl socker vispas fluffigt
sedan rör ned
1½ dl vetemjöl
Häll smeten i smord pajform
Några skivade rabarberstjälkar stoppas ned i smeten. Går lika bra med äppelskivor eller what ever yuo want
Strö över pärlsocker (och kanel om det är äpplen)
Hyvla över smör eller margarin ett lager


Grädda i 225 grader ca. 15 minuter.
Servera med vaniljsås eller vaniljglass.




Kram Pia 

3 kommentarer:

  1. Gud så himla gott. Det här måste bara göras. Jag har ju dyra rabarber i frysen.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Mums, mums, mums...Nu är det bara att vänta in rabarbern som kommer i trädgården :-)
    Jag har bara ätit lamm ett fåtal gånger men har aldrig riktigt gillat smaken. Det är kanske bara ovant.

    Ha en fin måndag!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera
  3. Ser alldeles för gott ut! Jag har bestämt mig för att minska på det som jag gillar mest, suck! Fick ett fång rabarber i helgen, till bl a en kaka, men de förvandlade jag snabbt till rabarberchutney istället.

    Glad måndag!
    kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.