söndag 10 februari 2019

Dumplings-terapi


Häromdagen på jobbet så ber ett barn mig att hjälpa till med att kavla ut play.doh degen. För er som kanske inte vet vad det är så är det en lekdeg kan man säga. Ja men det kan jag väl sa jag. Jo för jag ska göra dumplings säger barnet som inte ens fyllt tre år.

Skrattet bubblade i mig, dels för att jag blir så glad när barn och föräldrar har ett samspel. Man pratar med varandra om vad som händer och sker. Men också för att jag fick förtroendet att hjälpa till. 

Jag blev inspirerad och tänkte att jag skulle göra dumplings jag med. Ja fast på riktigt. Ok jag googlade på recept. Det fanns så klart hur många som helst. Jag brukar läsa flera och så hittar jag en medelväg till sist. Jag kollade också på en japansk film om hur man gör. Intressant. Hur man ska knåda degen, låta den vila och knåda igen innan man kavlar ut efter konstens alla regler. 

Ja och hur man liksom trycker till degen efter att ha fyllt dem i rätt ordning.

Jag gjorde några vegetariska, några med bacon i och några med räkfyllning. Ingefära är ett måste. Ett jäkla hackande och strimlade för det ska vara tunna skivor och strimlor. Jag envisas med att göra för hand med en vass kniv. 

Min lördag kändes inte så bra när jag vaknade, ja men ungefär som vanligt då fast ett strå vassare faktiskt. Efter noga övervägande så tackade jag nej till planerade roligheter. En sorts ångest i det kan jag säga. 

Så matlagningen blev liksom min terapi. Ja för det tog väldigt lång tid för en ovan dumplingsmakare. Inte bara lång tid utan också fokus på annat än grubblerier. Man är fullt sysselsatt med matlagningen. Skönt!

 Träning ger färdighet. Dom första jag gjorde blev inte så jättefina precis men efterhand så fick jag in snitsen. Kände mig rätt nöjd med dom sista.

  Så slutligen så blev mina dumplings klara. Hur smakade det då? Jo men inte alls så tokigt faktiskt. Fick godkänt av samtliga i familjen. Ja testade nämligen olika tillrednings moment. Det ena var att bara fritera och det andra att först koka och sedan steka i olja. Det tredje är att steka i olja först och sedan hälla på vatten så det får ångkoka under lock.  


Serverades med ris, och goda doppsåser som är gjorda på soya, sweet chili och risvinäger.
Det blev sammanlagt 36 st så nu har vi en omgång i frysen till en annan dag. Så om ni har en halv lördag ledig och mår lite dåligt så gör dumplings vetja. Det är kul.

Kram Pia



5 kommentarer:

  1. Tycker om att testa på nya saker så jag kommer klämma in det här någon ledig dag för detta.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Woaw! Dumplings har jag varken ätit eller gjort. Kanske borde testas :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Mina barn älskar dumplings, men jag har aldrig orkar prova att göra själv! Tack för inspirationen, ska nog testa här under våren, när jag har så mycket tid!

    SvaraRadera
  4. Men oj så duktig du är! Verkligen ambitiöst, från en som tycker att all matlagning över en halvtimme är lite småjobbigt...;) Kul att du blev inspirerad också, av en sån liten människa ;)

    SvaraRadera
  5. Du kan du! Undrar faktiskt om jag ätit dumplings någon gång tro?? Ser dock väldans gott ut...
    Måndagen avklarad och det ska bli SOL hela veckan, jippi. Kanske dags för en promenad.
    KRAM från Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.