måndag 27 mars 2023

Teburk i blått och vitt

Jag sitter och läser på Maria Soxbo • – hållbarhet, omställning och balans i livet  om att hon har en önskan att bland annat hitta teburkar på loppis.  

Foto: Bukowskis, Auktionsverket, Metropol

 När jag ser det här så tänker jag att. Men en sådan har jag ju, den andra till höger. Googlar och ser att den är värd massor. Kollar lite mer noga och upptäcker att våran inte är en äkta. Hi Hi! men den är fin i alla fall trots att jag inte får 10 000:- för den.

Qingdynastin, 1800-tal.


Våran teburk ser ut så här och kommer från England. Men visst är den lite lik?


Inte har vi te i den heller och det fattas ett lock. Den får stå där och vara vas helt enkelt.


Måndag och snön yr utanför. Efter många timmars sömn så mår jag bra igen. Tack och lov! Ny vecka, nya möjligheter.

Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Tur att din teburk inte var äkta! Vilket trassel det skulle bli...
    Och bra att du mår bra!
    Önskar dig en fin vecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Verkligen lik och vacker är den med.
    Ha en ny bra vecka.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Ja, de var rätt lika ;) Så fin din teburk/vas är. Jag gillar överlag sånt blå-vitt "asien-inspirerat" porslin. Både vaser, urnor, ingefärskrus m.m.
    Kram/maria

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.