torsdag 1 december 2022

December och smide på köksön

 Det fanns en smed här i byn. Han hette Wille. Den här ljusstaken har han gjort och jag är så glad att ha den i mina ägor. 

Det var en snäll men lite vresig gubbe som pumpade cyklar, lagade punkteringar och hade bilverkstad. Han hade en gammal tandläkarstol i verkstaden där han satt ibland och rökte pipa. Hans fru Tant Sigrid hon bjöd oss barn på saft och hembakt och så fick jag klippdockor från hemmets veckotidning. Tänk att man minns vissa saker starkt från sin barndom. 

December är här och det är mysigt med alla tända ljus och så en brasa att värma sig vid. På spisen puttrar en gryta och med handen på hjärtat så har jag inte mycket att klaga på i stort. 

Men i smått finns det en hel del som jag behöver ta tag i, rätta till och få klarhet i. Jobbar på det i min ensamhet. Arbetet som mellanchef kan verkligen vara klurigt till och från. Det ordnar sig nog det med.



Kram Pia

2 kommentarer:

  1. Vissa saker från barndomen etsar sig fast i en.
    Här tänds en massa värme och blockljus med när kvällen kommer.
    Det brukar lösa sig och ordna upp sig till slut fast man inte tror det.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Åhh vilka minnen och vilken fin ljusstake av en vresig gubbe med tandläkarstol! Klippdockor från Hemmets Veckotidning, ja TÄNK hur man klippte och höll på! Synd att man inte sparade dom :) Härliga minnen du bjuder på denna gråtrista lördag!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.