onsdag 26 juni 2019

Cornflakespanerade kycklingburgare

     
Mat igen då. En har sina laster. 


Fast lite fina blommor på vardagsrumsbordet kan jag bjuda på också.


 Kunde inte låta bli att ta in några stjälkar av denna ljuva pion. Det har ju regnat här idag så pionerna blir ju lätt tunga och bara ligger ner då. 


I alla fall så testade jag att panera kycklingburgarna med cornflakes. Så gott! Har ju läst på många bloggar att man kan panera kycklingfilé på samma sätt. 


Inte sista gången jag gör detta. Jag testade också att pickla gul lök. Ja, vanligtvis kör jag röd lök men den var tyvärr slut. Smakade helt OK det med.  Fast det funkade inte alls bra med min mage så här i efterhand. Thats life! Sen skulle det vara mangochutney dressing men den, mango chutneyn alltså hade sockrat sig och gick inte att använda.


 Då fick det bli gurkmajonäs. Till det så la vi på groddar, sallat och tomat. Helt Ok onsdagsmiddag.

 Kycklingburgare  panerade i cornflakes
(6 -7 st burgare)

500 gram kycklingfärs
1 msk kinasoya
1 ägg
½ dl finhackad bladpersilja
chilipulver eller flakes eter behag
½ pressad citron eller lime
salt och svartpeppar
2-3 dl krossad cornflakes
rapsolja eller smör till stekning.
Blanda ihop alla ingredienser och rör om väl. Forma till burgare och vänd i finkrossad cornflakes. Stek på medelvärme tills dom är klara ca.10 min.



Ja men lite så från mig idag då.

Kram Pia



4 kommentarer:

  1. Spännande med cornflakes. Måste gå att panera med en mängd olika saker.
    Kokos kanske? Älskar kokos men så har jag inte varit på nån Robinsonö
    heller! Tror jag ska testa för cornflakes har jag inte haft hemma sen
    barnen flyttade!
    Pionerna är otroliga, Kanske Sarah Bernhardt?

    Må gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Verkligen en helt perfekt onsdagsmiddag tycker jag! Låter jättegott!
    Ja, de blir tunga pionerna. Speciellt när de blommar så mycket och kraftigt som i år!
    Jag ska nog också gå ut och knipsa av ett par stjälkar innan tiden är förbi för det.
    Jag rekommenderar starkt att ta en promenad ut på Djurgården, om det var SÅ länge sen du var där... ;) SÅ vackert! =)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  3. Det såg gott ut! Och pionerna är ju underbara, tror säkert det kan vara en Sarah Bernardt det med! Nu njuter vi för fullt av allt som blommor, och pionerna i synnerhet! ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Tack för det tipset. Gubben äter cornflakes på sin yoghurt på morgonen så det får bli att testa i maten någon gång. Idag är korv redan framtaget ur frysen.
    Ha en fin torsdag och så vackra pionerna var.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Tack för dina ord och tankar.